Jac van den Oord

Aardappelgroothandel Jac van den Oord maakt de laatste jaren een flinke groei door, waarbij ook de hoeveelheid informatiestromen binnen het bedrijf aanzienlijk toeneemt. De behoeft e aan een stevige basis op IT-gebied is dan ook groot. De relatie met de vorige ITdienstverlener was goed, maar dat bedrijf was te klein om in deze groei mee te gaan. Solipsis Managed Services heeft de benodigde kennis en ervaring wél in huis. Daniël Bouwmeester, kwaliteitsmanager bij Jac van den Oord: “Met de vakkundige infrastructuurbasis die Solipsis aangebracht heeft , kunnen wij ook verdere groei van het bedrijf aan.”

De rol van ICT

Jac van den Oord behoort tot de top van de Nederlandse aardappelgroothandels. Onder het motto ‘Voor al uw aardappelwensen!’ biedt het familiebedrijf elke grossier, groothandel, exporteur en supermarkt een aardappelpakket op maat. In de speciaal hiervoor ingerichte hallen in Ammerzoden worden aardappels gewassen, volautomatisch gesorteerd en verpakt en zelfstandig getransporteerd naar ieder denkbaar einddoel. “Om al deze processen probleemloos te laten verlopen, is een gestandaardiseerde ICT-omgeving van groot belang”, stelt Bouwmeester. “Al onze systemen, zoals printers en etiketteerlijnen, moeten onderling gegevens kunnen uitwisselen. Onze klanten zijn terecht kritisch en gaan er vanuit dat de informatie op hun etikett en klopt.” Het doel van Jac van den Oord is echter niet alleen om aardappelen af te leveren, maar ook om klanten te ontzorgen door ze van goede informatie te voorzien, zoals de benodigde exportpapieren. “We krijgen dagelijks vragen van klanten over de herkomst, de teler, certificeringsschema’s en productiewijzen en die moeten direct en adequaat beantwoord worden. ICT kan – mits op de juiste manier ingezet – ons ondersteunen bij onze doelstelling”, aldus Bouwmeester.

Beperkingen

Voor het onderhoud van de ICT-omgeving maakte Jac van den Oord gebruik van de diensten van een externe partij. Maar de aardappelgroothandel werd steeds groter en de informatiestromen (denk aan: orderbevestigingen, productinformatie en –foto’s, digitale facturen, mailings, flyers en nog veel meer informatiedragers) namen toe. Bouwmeester: “De toenmalige IT-dienstverlener bleek helaas te klein om de groei te kunnen bijbenen. Ondertussen groeide het aantal werkstations gestaag en liepen we steeds meer tegen de beperkingen van onze systemen aan. Toen besloten we op zoek te gaan naar een andere dienstverlener.”

Voorstel op maat

Jac van den Oord benaderde verschillende partijen, waarvan er na een eerste oriëntatie drie serieuze kandidaten overbleven. “Maar toen belde een medewerker van Solipsis”, vertelt Bouwmeester. “Hij was via een andere klant in dezelfde regio bij ons terechtgekomen. Hij kwam heel praktijkgericht over, straalde professionaliteit uit en leek goed te passen bij onze bedrijfssfeer. Daarom heb ik hem alsnog uitgenodigd om een offerte uit te brengen. Van de vier voorstellen die we uiteindelijk kregen, was die van Solipsis eigenlijk de enige die echt op maat gemaakt was. Al onze eisen en wensen die we samen besproken hadden, vonden we terug in de offerte. Deze positieve ervaring heeft ons over de streep getrokken om voor Solipsis te kiezen.”

Standaardisatie als uitgangspunt

Solipsis begon voor Jac van den Oord met de gewenste nieuwe basis. Standaardisati e was hierbij het uitgangspunt. De levering en implementatie van hardware, zoals nieuwe PC’s en een server, maakte een update van het ERP-pakket mogelijk. Solipsis werkte daarvoor samen met de leverancier van dit pakket. Daarnaast zijn alle werkstations voorzien van Microsoft Offi ce Suites. De standaardisatie zorgt ervoor dat alle systemen binnen het bedrijf gemakkelijk onderling gegevens kunnen uitwisselen. Na de herinrichting van de IT-omgeving werd ook de Service Desk van Solipsis ingezet: deze medewerkers leveren onsite en remote support, monitoren de systemen en zorgen voor een continue online back-up.

Vakkundige ondersteuning

Bouwmeester is erg tevreden over zijn keuze voor Solipsis. “We hadden behoeft e aan een sterke basis en die hebben we gekregen. Bovendien blijft Solipsis serieus meedenken, bijvoorbeeld wat betreft onze toekomstplannen. En als er zich problemen voordoen, dan worden die altijd netjes opgelost. Verder ben ik blij met de servicedesk, waar ik op terug kan vallen. We zijn een relatief kleine organisatie, wat betekent dat ik veel verschillende taken heb en ik me dus niet fulltime op IT kan richten. De servicedesk heeft de dagelijkse IT-werkzaamheden vakkundig overgenomen. De responsetijd is hiermee ook korter geworden. Ik hoef me dus niet langer zorgen te maken over het functioneren van de IT-omgeving. Kortom: met Solipsis kunnen we verdere groei van ons bedrijf wel aan!”

Vooruitkijken

Bij Jac van den Oord zijn er voor de toekomst voorzichtige plannen op IT-gebied. Bouwmeester: “Op de korte termijn denken we dan aan de aanpak van het printen en etiketteren. We hebben te maken met verschillende merken en leveranciers en we zouden daarvoor wel één pakket willen hebben. Als we wat verder vooruit kijken, zou een WMS-oplossing voor ons koelhuis een mogelijkheid zijn.” Maar dat is toekomstmuziek. Voorlopig richt Jac van den Oord zich met Solipsis dus vooral op uitbreiding van de handel.


klant: Aardappelgroothandel Jac van den Oord
branche: AGF
uitdaging: nieuwe, stevige basis voor verdere groei en standaardisatie
oplossing: uitbesteden van systeem- en netwerkbeheer

voordelen:

  • solide, gestandaardiseerde ICT-omgeving
  •  regelmaat in onderhoud
  • deskundig advies

www.jacvandenoord.nl

Neem contact op met Solipsis