De Rijswaard

De Rijswaard produceert bakstenen voor de woning- en utiliteitsbouw. In zes stappen is de aangevoerde klei verwerkt tot bakstenen in de meest uiteenlopende kleuren: van rood en antraciet tot retro-look. De stenen verlaten de fabriek via vrachtwagen of -schip naar verschillende bestemmingen in Nederland, andere landen in Europa en zelfs naar Japan. De Rijswaard heeft daarvoor een verkoopkantoor in België, een volle dochteronderneming in Engeland en vertegenwoordiging in andere landen. In Aalst zorgt dertig man fabriekspersoneel ervoor dat het productieproces 24/7 doorgaat. Niet alleen om een hoge capaciteit te behalen, maar ook om optimaal gebruik te maken van de duurzame energie die in de fabriek wordt opgewekt. Zo wordt de restwarmte die vrijkomt tijdens het afkoelingsproces van de stenen hergebruikt in de drogerij. Dankzij het geautomatiseerde productieproces hoeven de fabrieksmedewerkers echter niet 24 uur per dag aanwezig te zijn. Op zaterdagochtend zet de ploeg voldoende tunnelovenwagens klaar in de ruimte voor de warmhoudtunnel en het systeem doet de rest. De oven gaat dus nooit uit, maar wordt altijd benut. En mocht zich onverhoopt een storing voordoen, dan is de dienstdoende medewerker snel ter plekke.

Geen downtime

Naast de dertig fabrieksmedewerkers heeft De Rijswaard vijf  vertegenwoordigers en vijf kantoorondersteuners in dienst. Het bedrijf koos er bewust voor geen ICT’er aan te nemen. “We hebben een relatief kleine ICT-omgeving voor de kantoorautomatisering en dan loont het niet om daarvoor iemand in huis te halen”, vertelt Vos. “Maar dat betekent niet dat ICT niet belangrijk is voor ons. Net als in de fabriek willen we ook op kantoor innovatief en duurzaam zijn. We werken nu toe naar een paperless office en doen dus zo veel mogelijk digitaal. Klanten plaatsen hun bestelling bij ons via e-mail. Dan wil je uiteraard niet dat de mailserver down is en dat er daardoor vervolgens chauffeurs hier het terrein op rijden voor wie er geen order klaar staat. Om er zeker van te zijn dat we ons daar geen zorgen over hoeven te maken, werken we samen met Solipsis.”

Service

De relatie tussen De Rijswaard en Solipsis begon jaren geleden al. “Dat was nog vóór ik bij De Rijswaard kwam werken en contactpersoon voor Solipsis werd”, zegt Vos. “Voor software-updates, nieuwe hardware, storingen en meer konden en kunnen we altijd een beroep op ze doen. De samenwerking
is goed en ze hebben ons in al die tijd geen reden gegeven om over te stappen.” Voor een recent project – de verhuizing naar een nieuw gebouwd kantoorpand naast de fabriek – ging Vos ook in gesprek met andere leveranciers en ICT-dienstverleners. “Het gras van de buren lijkt altijd groener”, legt Vos uit. “We wilden eens kijken wat andere partijen in hun mars hadden. Maar uiteindelijk bleek dat we bij Solipsis toch het beste af zouden zijn. De service van Solipsis was voor ons doorslaggevend. We werken met een vaste contactpersoon die onze omgeving inmiddels door en door kent. Voor algemene vragen bellen we met de helpdesk en bij specifiekere vragen weten we onze contactpersoon te vinden. Hij is goed bereikbaar en met zijn diepgaande technische kennis komt hij altijd met een oplossing – ook als dat buiten kantooruren is. We kunnen dus altijd snel schakelen.”

Vlekkeloze verhuizing

Dat De Rijswaard de juiste keuze had gemaakt, bleek bij de verhuizing. “Die verliep vlekkeloos”, zegt Vos. “Omdat we ons downtime niet kunnen veroorloven, hadden we de verhuizing op een zaterdag gepland, iets wat voor Solipsis geen probleem is. Zij verplaatsten bijvoorbeeld de server, installeerden de printer en scanner op de juiste plek en onderhielden goed contact met de andere betrokken partijen, zoals die voor de bekabeling.”
Daarnaast vond Vos het fijn dat Solipsis actief meedacht over de nieuwe situatie: “Heb je wel nagedacht over de inrichting van je werkplekken? Hoeveel aansluitingen heb je nodig en waar moeten die komen? Ben je voorbereid op eventuele uitbreiding van het kantoorpersoneel? En heb je rekening gehouden met koeling van de serverruimte? Allemaal vragen die we zelf over het hoofd hadden gezien en die ons uiteindelijk enorm geholpen hebben. Solipsis zette zich koste wat kost in om de verhuizing in datzelfde weekend af te ronden. En dat lukte: op maandagochtend kon iedereen probleemloos aan de slag in het nieuwe pand.”

Zonder zorgen

Solipsis monitort de ICT-omgeving van De Rijswaard continu, zodat Vos daar geen omkijken naar heeft. En binnenkort maakt Solipsis met de installatie van een NAS ook een einde aan de opslag op tapes. Zo blijft de ICT-dienstverlener De Rijswaard ondersteunen. “Voor ons is het alsof Solipsis een eigen werknemer is”, vindt Vos. “We kunnen er altijd op terugvallen. Ook als het tweede deel van de nieuwbouw straks klaar is, helpt Solipsis ons – deze keer met de installatie van nieuwe hardware. Dan kunnen we weer een flink aantal jaren zonder zorgen vooruit.”

 


klant: De Rijswaard
branche: industrie
uitdaging: geen IT-kennis in huis
oplossing: outsourcen IT-beheer
voordelen:

  • ontzorging op ICT-gebied
  • altijd ICT-noodhulp, ook buiten kantooruren
  • deskundige sparringpartner die meedenkt

www.rijswaard.nl


Neem contact met mij op.